Media

Ajankohtaista

24.6.2014 10.22

Ensimmäisenä maailmassa

Erikoinen. Uusi. Opettavainen. Osaamista ja tarkkuutta vaativa. Yllättävä. Mielenkiintoinen. Isoa kymmenen vuoden projektia voi kuvata monin tavoin. Posivassa näitä sanoja on herättänyt kesällä 2004 alkanut ONKALOn rakentaminen, joka avasi kokonaan uuden tutkimusmaailman.

Posivan rakennusvalvoja Kimmo Lehtola ja tutkimuspäällikkö Kimmo Kemppainen ovat nähneet maanalaisen tutkimustilan ONKALOn rakentamisprojektin alkupaukusta lähtien.

”Erikoisen projektin kanssa olemme olleet tekemisissä. Tässä on nähty kalliorakentamisen koko kirjo. Tämä on ollut hyvä näköalapaikka opetella kalliorakentamisen uusia menetelmiä”, Lehtola summaa.

”Rakentamisen alkuvaiheessa olin itsekin niin uusi tekijä, etten osannut nähdä ONKALOa valmiina. Ensimmäisen 300 metrin louhimisen jälkeen ymmärsimme, että kyseessä on työ, joka edellyttää tehtyjen suunnitelmien miettimistä uudelleen. Ensimmäinen suunnitelman muutos tehtiin melko pian”, Kemppainen täydentää.

ONKALOn tehtävä ei kuitenkaan muuttunut rakennusprojektin aikana. Se on antanut Posivalle sen tarvitsemaa tietoa kalliorakentamisesta ja Olkiluodon kallioperän olosuhteista.

Tekniikkaa kehitettiin rakentamisen tarpeisiin

ONKALO on opettanut kymmenen vuoden aikana paljon tekijöitään ja koko Posivan organisaatiota. Jos nyt tarvitaan osaajaa esimerkiksi poraus-räjäytys-menetelmän käyttöön louhinnassa, sellaista kannattaa etsiä ONKALOn rakentajista.

”Vuosien aikana olen oppinut uutta niin rakennuttamisesta, itse rakentamisesta kuin sopimusteknisistä asioista”, Lehtola miettii.

ONKALO on myös vaatinut kehittämään kokonaan uutta tekniikkaa. Kun rakentamiseen tarvittiin ONKALOon räätälöity kalliolujituspultti, sellainen tehtiin yhteistyökumppanin kanssa itse.

Yllätyksiin saa varautua, kun tehdään ensimmäisenä maailmassa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusprojektia palvelevaa tutkimustilaa. Vaikka suunnitelmat oli tehty tarkasti ja niitä päivitettiin, työn tekemisen tarkkuus, rakentamisen ja tutkimuksen yhdistäminen sekä työturvallisuuden maksimointi heittivät haasteensa aikataulutukselle.

”Ulkopuolisten on ollut helppo sanoa, että ettekö te jo osaa suunnitella töitä. Täytyy muistaa, että teemme lähes kaikki asiat ensimmäisenä maailmassa ja haluamme selvittää jokaisen asian perinpohjaisesti. Aikaa menee yllättävän paljon esimerkiksi siihen, kun kartoitetaan miltei kaikki kallion raot”, Kemppainen sanoo.

1400134044 kimmot2
Kysy jotain ONKALOsta, niin Kimmot osaavat vastata. Posivan Kimmo Lehtola ja Kimmo Kemppainen ovat olleet mukana ONKALOn rakennusprojektissa alusta saakka.

Samalla innolla uudelleen mukaan

Vaikka ONKALOn ajotunneli on louhittu suunniteltuun syvyyteensä 455 metriin, eivät maanalaiseen tutkimustilaan liittyvät työt lopu Lehtolalta eivätkä Kemppaiselta.

ONKALOssa tehdään edelleen tutkimustyötä ja valmistaudutaan suuren kokoluokan testauksiin.

”Tutkija sammuttaa sitten viimeisenä valot”, Kemppainen kuvaa.

Lehtolaa työllistävät tänä vuonna muun muassa ONKALOn kuilujen lujitustyöt. Myöhemmin ryhdytään tekemään uusia tunneleita.

”Jos ONKALOn rakentamisen haaste tulisi minulle uudelleen vastaan samassa laajuudessa, lähtisin samalla innokkuudella siihen mukaan”, Lehtola sanoo.



Palaa otsikoihin



Jaa artikkeli: