Media

Ajankohtaista

15.7.2011 11.52

ONKALOn louhintatyöt jatkuvat Destian ja Posivan uuden sopimuksen vauhdittamina

Vuonna 2004 alkanut ONKALOn ajotunnelin louhinta saatiin valmiiksi kesäkuussa. ONKALOn louhintaurakasta on vastannut viime vuoden keväästä lähtien Destia, jonka kanssa Posiva on sopinut louhintojen jatkamisesta. Uusi louhintaurakka käsittää mm. kalliotilojen rakentamista ONKALOn tekniselle tasolle 438 metrin syvyydessä.

"Louhintojen jatkaminen on ratkaisevaa, jotta koko hanke onnistuisi vuotta 2020 silmällä pitäen", totesi Posivan rakennusjohtaja Erkki Palonen sen jälkeen, kun Destian ja Posivan edustajat olivat allekirjoittaneet sopimuspaperit. Posivan tavoitteena on aloittaa käytetyn polttoaineen loppusijoittaminen vuonna 2020.


"Edellinen, Destian kanssa toteutettu TU5-urakka näytti sellaisia onnistumisen merkkejä, että tästä on hyvä jatkaa eteenpäin", kertoi Palonen.


Sopimus ulottuu toukokuulle 2012 ja louhintatyöt on tarkoitus saada valmiiksi tulevan vuoden maaliskuussa. Tarkoituksena on tehdä samanaikaisesti sekä tutkimus- että louhintatöitä.


Eurajoella Vuojoen kartanossa 13. heinäkuuta allekirjoitettu sopimus tarkoittaa sitä, että Destian louhintatyöntekijät jatkavat suoraan seuraavaan urakkaan.


"Pian päästään hommiin. Edessä on haastava työ", kertoi Destian projektijohtaja Pekka Syrén. "Työt alkavat oikeastaan välittömästi nyt, kun nimet ovat paperissa." Työhön tarttuu 30 destialaista ja noin 15 alihankkijaa.


Uuden tunneliurakan mukaisesti louhintoja jatketaan ONKALOn teknisellä tasolla 438 metrin syvyydessä, jonne rakennetaan mm. hallitiloja ja poistoilmakuilun tunneliyhteys sekä tunneli pumppaamotiloihin.


ONKALOn syvyyksistä on tähän mennessä kuljetettu ulos noin 250 000 kuutiota kiveä. Uuden sopimusurakan aikana kiveä louhitaan vielä noin 50 000 kuutiota.


Destian ja Posivan sopimuksen allekirj 130711-010
Kuvassa pöydän ääressä vasemmalta: Posivan turvallisuuspäällikkö Vesa Ruuska, Destian projektijohtaja Pekka Syrén ja Posivan rakennusjohtaja Erkki Palonen. Posivan rakennuttamispäällikkö Lauri Piitari tarkkailee urakkaa taustalla.
onkalon ajotunneli
ONKALOn ajotunneli valmistui keväällä 2011.




Palaa otsikoihin



Jaa artikkeli: