Media

Ajankohtaista

28.1.2008

ONKALOn pää kaartaa parhaillaan oikealle

Tunnelin louhinnassa ollaan tällä hetkellä kaarrevaiheessa. Tämä hidastaa hieman louhintatahtia, mutta kokonaisuudessaan tunneliprojektissa ollaan jopa edellä aikataulusta.

Maanalaisen tutkimustunnelin, ONKALOn, louhinta on edennyt tammikuun lopulla 2680 metriin eli tunneli on jo 254 metrin syvyydessä. Tunnelin louhinta on viime aikoina ollut hieman normaalia hitaampaa, sillä pitkän suoran louhintavaiheen jälkeen olemme saavuttaneet seuraavan kaarteen, kertoo työmaan rakennusvalvoja Rami Rintanen. Louhintatahti on viime päivinä ollut noin 20 metriä viikossa, kun normaalisti louhinnassa edetään miltei 30 metrin viikkovauhdilla. Kaarrelouhinnassa käytetään leveämpää profiilia, joten työ on hieman hitaampaa kuin suorassa louhintavaiheessa, selventää Rintanen. Kaarretta on jäljellä noin 30 metriä, joten työvaihe kestänee vielä parisen viikkoa. Kaarrelouhinnan hitaampi työtahti ei vaikuta tunneliprojektin kokonaisaikatauluun, sillä olimme ennen tammikuun loppua jopa edellä aikataulusta, vakuuttaa Rintanen.

Louhintatöissä on viime aikoina suoritettu myös voimakkaampaa rusnausta eli irtokivien poistamista louhitun tunnelin seinämistä, kertoo Rintanen. Tunnelia on nyt louhittu samassa suunnassa kiven raitaisuuteen nähden, joten rusnaukseen on tämän vuoksi kiinnitetty enemmän huomiota, tarkentaa geologi Kimmo Kemppainen ONKALO-työmaalta. Kaarteen jälkeen tunneli on taas hieman eri kulmassa kiven raitaisuuteen nähden, joten rusnaukseen tullaan kiinnittämään tällöin nykyistäkin enemmän huomiota, jatkaa Kemppainen.

Tutkimustunnelissa on myös valmisteltu seuraavan kuilunpätkän nousuporausta. Poistoilmakuiluun on tehty -180 tasolle nousuporauslaatta, jonka päältä tullaan ensi viikolla suorittamaan injektointikairauksia kuilusta alaspäin, kertoo Rintanen. Poistoilmakuilun nousuporaus aloitetaan ensi kesänä. Kesällä 2008 tullaan nousuporaamaan peräti viisi kuilunpätkää, lisää Rintanen.

Louhintatöiden rinnalla tunnelissa suoritetaan jatkuvasti erilaisia tutkimuksia. Normaali tunnelikartoitus on edennyt systemaattisesti koko ajan, kertoo geologi Kemppainen. Tammikuulla on lisäksi kartoitettu henkilökuilu -11 tasolta -87 tasolle ja mitattu henkilökuilun alapäässä konvergenssipulttien paikanmuutoksia, listaa Kemppainen.

ONKALO etenee siis aikataulussaan ja valmistunee näillä näkymin vuonna 2009. Tunnelin tutkimustyöt jatkuvat ONKALOn valmistumisen jälkeen vuoteen 2020 asti.

Palaa otsikoihin



Jaa artikkeli: