Media

Ajankohtaista

7.2.2011 10.38

Uusi porausjumbo tuli tekemään tarkkaa työtä

Olkiluotoon saapui tammikuun lopussa uusi porausjumbo, joka on räätälöity Posivan tarpeisiin. Jumboa hyödynnetään suurta tarkkuutta vaativassa demonstraatiotilojen louhinnassa. Kallioon räjäytettävän katkon onnistumisessa on erittäin suuri merkitys sillä, että kallioon poratut reiät ovat mahdollisimman suoria ja juuri niillä kohdilla kuin on suunniteltu.

Rakennusvalvoja Kimmo Lehtola, millaisen porausjumbon Posiva sai ONKALO-työmaalle?
Kimmo LehtolaPorausjumbo on Sandvik DT920i. Tampereella valmistettu. Voi sanoa, että se on parasta, mitä kaupan hyllyltä saa. Porausjumbo on varusteltu tarpeidemme mukaan, jotta poraus saadaan tehtyä mahdollisimman tarkasti. Jumbolla pystytään suunnittelemaan katkon poraus ja todentamaan sen onnistuminen. Lisäksi jumbon ohjelmistolla voidaan suunnitella katkojen panostus.

Miksi Posiva tarvitsi uuden porausjumbon?

Aiempi porausjumbo olisi ollut liian suuri demonstraatiotilojen louhintaan. Tämä uusi mahtuu sinne juuri ja juuri. Jumbo on varusteltu niin, että sillä päästään entistä parempaan poraustarkkuuteen.

Miten uusi porausjumbo eroaa vanhasta?
Uusi jumbo on kooltaan pienempi. Koneen käytettävyys on uuden ohjelmiston myötä aiempaa helpompaa. Jumbo on täysin tietokoneohjattu. Siinä on takymetrinavigointi, jolla päästään parempaan paikoitustarkkuuteen. Lisäksi laitteessa itsessään on skanneri, jolla louhitun tilan muoto voidaan todentaa heti, kun kone ajetaan tunneliperään.
 
Mitkä ovat jumbon strategiset mitat?
Se on 15,5 metriä pitkä, 3,5 metriä korkea ja 2,5 metriä leveä. Se painaa 30 tonnia ja sen kääntösäde on 10,7 metriä. Kone itsessään liikkuu dieselmoottorilla, ja poraus tehdään sähköhydraulisesti.

Ketkä käyttävät konetta ONKALO-työmaalla?

Tarkoitus on, että kaikki työmaalla työskentelevät porarit käyttävät uutta jumboa. Tehtaalla on jo järjestetty alustava koulutus. Koulutusta tarvitaan, sillä ohjelmisto on uudenlainen ja koneen hytti ja hallintalaitteet poikkeavat aiemmasta.

Milloin uutta porausjumboa päästään käyttämään ONKALOn demonstraatiotilojen louhintaan?
Demotilojen louhinta käynnistyy nykysuunnitelmien mukaan maaliskuussa. Ennen varsinaisia demotunneleita teemme tunneleiden viereen mallityön. Sillä varmistamme, että meillä on toimiva poraus- ja panostuskaavio varsinaisia demotunneleita varten. Lisäksi osoitamme Säteilyturvakeskukselle, että meillä on valmius tämän vaativan työn aloittamiseen. Demotilojen on määrä valmistua alkukesästä 2011.

Millaiset demonstraatiotilat on tarkoitus louhia ja miksi ne tehdään?
Tiloihin tehdään kaksi demotunnelia. Toinen on 52 metriä pitkä ja toinen yli 80 metriä pitkä. Molempiin demotunneleihin tehdään loppusijoituskapseleiden testireikiä. Demotilojen louhinnalla testaamme loppusijoitustilojen louhintatekniikkaa ja varmistamme, pitävätkö aiemmin kerätyt tutkimustiedot paikkansa aidoissa olosuhteissa.
Uusi porausjumbo Sandvik DT920i


Palaa otsikoihin



Jaa artikkeli: