24.5.2002

Eduskunta vahvisti periaatepäätökset

Eduskunta vahvisti 24.5. äänin 107-92 viidennen ydinvoimalaitoksen rakentamista sekä käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen laajentamista koskevat, valtioneuvoston 17.1.2002 tekemät periaatepäätökset.

Posiva Oy haki periaatepäätöstä loppusijoitustilojen laajentamiseksi viidennen ydinvoimalan käytetylle ydinpolttoaineelle. Aikaisempi, vuosi sitten tehty periaatepäätös koskee nykyisten ydinvoimalaitosten noin 60 vuoden käytön aikana syntyvän käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusta, enimmillään noin 4000 uraanitonnia.

Nyt tehdyn periaatepäätöksen mukaan loppusijoitustiloja voidaan laajentaa enintään sillä määrällä käytettyä ydinpolttoainetta kuin uuden ydinvoimalaitoksen käytön aikana arvioidaan syntyvän. Arvio tästä on noin 2500 tonnia eli kaikkiaan käytettyä ydinpolttoainetta voidaan periaatepäätösten nojalla loppusijoittaa enintään noin 6500 uraanitonnia.

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikaksi on valittu Eurajoen Olkiluoto, jonne Posiva rakentaa lähivuosina maanalaisen tutkimustilan, ONKALOn. Loppusijoituslaitoksen rakentaminen on tarkoitus käynnistää 2010-luvulla ja loppusijoittaminen aloittaa vuonna 2020.