4.4.2001 12.00

Kallioperätutkimukset jatkuvat Olkiluodossa

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikaksi ehdolla olevassa Eurajoen Olkiluodossa kallioperätutkimukset jatkuvat. Tutkimusalueelle kairataan kaksi uutta reikää aikaisempien 12 reiän lisäksi. Kairauksilla hankitaan lisätietoa muutaman vuoden kuluttua rakennettavan maanalaisen tutkimustilan, ONKALOn, rakentamiseksi. Tietoja tarvitaan mm. ONKALOn sisäänmenoaukon sijainnin määrittämiseksi sekä sisäänmenotavan ratkaisemiseksi. Loppusijoitussyvyydelle rakennettavaan tutkimustilaan voidaan edetä joko tunnelilla, kuilulla tai näiden yhdistelmällä.

Noin 500 metrin syvyyteen kairattavissa rei'issä tehdään muun muassa geo-fysikaalisia mittauksia sekä tutkitaan kallioperän vedenjohtavuutta ja vesikemiaa. Tutkimuksilla varmistetaan kallio-ominaisuuksia ehdotetulla loppusijoitusalueella.

4. huhtikuuta alkaneet kairaukset tehdään kolmivuorotyönä. Kairauksista vastaa Suomen Malmi Oy. Ensimmäisen rei'iän on määrä valmistua huhtikuun ja toisen toukokuun loppuun mennessä. Mittaustyöt aloitetaan reikien valmistuttua ja ne jatkuvat syksyyn.