22.12.2015

KONE toimittaa henkilöhissin Posivan loppusijoituslaitoksen maanalaiseen kuiluun Posiva Oy ja KONE Hissit Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen henkilöhissin toimittamisesta Posivan käytetyn polttoaineen loppusijoituslaitokseen Olkiluotoon. Yli 400 metrin syvyyteen kulkevan hissin suunnittelu ja valmistus ovat merkittäviä vaiheita loppusijoituslaitoksen rakentamisessa. Henkilöhississä käytetään KONEen edistyksellistä UltraRope® -köysiteknologiaa.

KONE toimittaa Posivan loppusijoituslaitokseen kaksitasoisen henkilöhissin. Posivalle toimitettavan hissin mallina on ollut KONEen testilaboratorion hissi Tytyrin kaivoksessa Lohjalla. Lisäksi toimitukseen kuuluu rakennusaikainen hissi, joka mahdollistaa lopullisen kuiluvarustelun asentamisen.

Erityispiirteenä hississä on korkeisiin rakennuksiin tarkoitettu KONE UltraRope™-köysiteknologia. Se rikkoo alan teknisiä raja-aitoja ja mahdollistaa jopa kilometrin pituisen yhtäjaksoisen hissimatkan. KONE UltraRope eliminoi tavanomaisten teräsköysien haitat ja avaa täysin uusia mahdollisuuksia korkeiden rakennusten suunnittelussa.

”Posiva on ensimmäinen yhtiö maailmassa, joka sai rakentamisluvan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitokselle. Kyseessä on ainutlaatuinen hanke, jonka edistymistä seurataan tarkkaan maailman muissa ydinvoimamaissa” Posivan toimitusjohtaja Janne Mokka sanoo. ”Olemme iloisia siitä, että voimme hyödyntää suomalaista osaamista nyt myös hissiteknologian alalta. Loppusijoituslaitoksen henkilöhissiltä vaaditaan teknisesti paljon. Koneen hissiteknologian laadukkuus ja osaaminen ovat huippuluokkaa. Siksi valitsimme KONEen loppusijoituslaitoksemme henkilöhissin valmistajaksi.”, Mokka jatkaa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä päästessämme mukaan tähän uniikkiin korkean teknologian hankkeeseen”, kommentoi KONEen Suomen toimitusjohtaja Heikki Haasmaa.

Rakennusaikaisen hissin arvioidaan olevan käytössä vuoden 2019 alussa. Henkilöhissi valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2020 lopulla ja se otetaan käyttöön vuoden 2021 alussa.

Lisätiedot:
Projektijohtaja Erkki Palonen, Posiva Oy, p. 050 380 8346