29.1.2000 12.00

Neljä viidestä suomalaisesta kannattaa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamista

Neljä viidestä suomalaisesta on sitä mieltä, että käytetty ydinpolttoaine olisi parempi loppusijoittaa Olkiluodon kallioperään kuin jatkaa vesiallasvarastointia ydinvoimalaitosalueilla. Tiedot käyvät ilmi Suomen Gallupin tekemästä mielipidetutkimuksesta, joka tehtiin tämän viikon alussa. Tutkimus tehtiin sen jälkeen, kun Eurajoen kunnanvaltuusto oli ottanut myönteisen kannan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen Olkiluotoon. Tutkimukseen osallistui tuhat yli 15-vuotiasta suomalaista.

Gallupissa kysyttiin vastaajien mielipidettä siitä, kumpi kahdesta eri vaihtoehdosta on parempi. "Pitäisikö mielestänne hyväksyä Posiva Oy:n tekemä periaatepäätöshakemus, mikä käytännössä tarkoittaa jatkotutkimusten keskittämistä ja mitä todennäköisimmin myös käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamista Olkiluodon kallioperään vai jättää hyväksymättä Posiva Oy:n hakemus, mikä käytännössä tarkoittaa nykytilanteen jatkumista eli käytetyn ydinpolttoaineen varastoimista maan pinnalla sijaitsevissa vesiallasvarastoissa Loviisan ja Olkiluodon voimalaitoksissa?"

Vastaajista 78 prosenttia oli sitä mieltä, että loppusijoituksen valmistelua Olkiluodossa pitäisi jatkaa. Vesiallasvarastoinnin jatkamisen kannalla oli 10 prosenttia vastanneista. Kantaansa ei osannut kertoa 13 prosenttia vastaajista.

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitussuunnitelmien eteenpäinviemiseen suopeimmin suhtautuivat miehet (84% vastanneista). Naisista loppusijoituksen kannalla oli 72 prosenttia. Eri ikäryhmissä erot olivat pieniä. Eniten loppusijoitusta kannattivat 25-34 -vuotiaat (83%).

Suomalaiset ovat vahvasti samalla kannalla lain säätäjän kanssa siitä, että suomalaisista ydinjätteistä pitää huolehtia kotimaassa. Kysymykseen "Onko Suomen itse huolehdittava omista ydinjätteistään?", vastasi kyllä 92 prosenttia ja vastakkaisella kannalla oli vain kolme prosenttia vastaajista.

Kyselyn teki Posivan toimeksiannosta Suomen Gallup Oy 1007 suomalaiselle 25.-26. tammikuuta. Tutkimusaineisto edustaa suomalaista 15 vuotta täyttänyttä väestöä. Tutkimuksen virhemarginaali on ± 2,5 %.