16.10.2001 12.00

Olkiluotoon kairataan neljä uutta tutkimusreikää

Posiva Oy kairaa Olkiluodon tutkimusalueelle neljä uutta tutkimusreikää syksyn aikana. Työt alkavat kuluvalla viikolla reikien yläosien porauksilla. Kallio-olosuhteista riippuen kairauksia jatketaan noin 150 - 250 metrin syvyyteen. Kolmivuorotyönä tehtävät kairaukset päättyvät marras-joulukuun vaihteessa ja kairausurakoitsijana toimii Suomen Malmi Oy.

Kairauksilla hankitaan lisätietoa muutaman vuoden kuluttua rakennettavan maanalaisen tutkimustilan, ONKALOn, toteuttamiseen. Tietoa tarvitaan muun muassa kallion pintakerroksen vedenjohtavuuden ja ONKALOn sisäänmenoaukon rakennettavuuden selvittämiseksi.

Rei'issä myöhemmin tehtävillä tutkimuksilla selvitetään muun muassa kallion jännitystilaa ja vedenjohtavuutta sekä pohjavesivirtauksia ja vesikemiaa. Mittaustyöt aloitetaan reikien valmistuttua ja ne jatkuvat ensi vuoden puolella.

Olkiluotoon on kairattu vuodesta 1989 lähtien 14 tutkimusreikää, jotka ovat 500 - 1000 metrin pituisia. Keväällä kairatut tutkimusreiät 13 ja 14 ulottuvat 500 metriin.