15.6.2007 12.00

ONKALOn ilmanvaihtokuilua jatkettiin 178 metrin syvyyteen

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustutkimuksia varten rakennettavan maanalaisen tutkimustilan ONKALOn ilmanvaihtokuilu on saatu valmiiksi 178 metrin syvyyteen. Kuilu tehtiin nousunporaustekniikalla halkaisijaltaan 3,5 metrin avarrusterää käyttäen. Nousunporauksesta vastasi ruotsalainen Bergteamet-yhtiö.

Kuilun poraus on jatkoa vuosi sitten tehdylle ensimmäiselle nousunporaukselle, jolloin ilmanvaihtokuilu valmistui 90 metrin syvyyteen. Nyt kuilutyö aloitettiin –90 metrin tasolta puhkaisemalla kuiluprofiiliin halkaisijaltaan noin 30 cm:n ”silmäreikä” 178 metrin syvyyteen. Tämän jälkeen akseliin kiinnitettiin tunnelin alemmalla tasolla halkaisijaltaan 3,5 metrinen avarrusterä, joka vedettiin pyörittäen ylös.

Nousunporausta tehtiin noin viikon ajan ympärivuorokautisena urakkana. Poraus eteni puolesta metristä metriin tunnissa. Ennen nousunporauksen aloittamista kuilua ympäröivä kallio esi-injektoitiin vesivuotojen minimoimiseksi.

Loppusijoitussyvyydelle (–420 m) saakka ONKALOn tuuletus tulee tapahtumaan johtamalla ilmaa tunneliin kuilun kautta. Tällä ratkaisulla ilma poistuu tunnelin suuaukon kautta ulos.

Jatkossa ONKALOon kuuluu myös toisen ilmanvaihtokuilun sekä henkilökuilun toteutus. Halkaisijaltaan 4,5 metrin henkilökuilun nousunporaus on tarkoitus aloittaa tulevana syksynä. Sen valmistuttua henkilökuilu ulottuu 178 metrin syvyyteen.

Tähän mennessä ONKALOn tunnelia on louhittu 2165 metriä noin 200 metrin syvyyteen. Louhinta tapahtuu kolmivuorotyönä viikonloppuja lukuun ottamatta.