24.5.2006 12.00

ONKALOn ilmanvaihtokuilun nousunporaus valmistui

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustutkimuksia varten rakennettavan maanalaisen tutkimustilan ONKALOn ilmanvaihtokuilu on saatu valmiiksi noin 90 metrin syvyyteen saakka. Kuilu tehtiin nousunporaustekniikalla, jossa maanpinnalla olevalla porauskoneella vedettiin halkaisijaltaan 3,5 metristä pyörivää avarrusterää alhaalta ylöspäin. Nousunporauksesta vastasi ruotsalainen Bergteamet-yhtiö.

Ennen nousunporausta maanpinnalta puhkaistiin halkaisijaltaan noin 30 cm:n ”silmäreikä” 90 metrin syvyyteen. Tämän jälkeen ”Silmäreikään” asennettiin poraustangot, joihin kiinnitettiin alhaalla tunnelissa avarrusterä.

Nousunporausta tehtiin noin viikon ajan ympärivuorokautisena urakkana. Poraus eteni puolesta metristä metriin tunnissa. Ennen nousunporauksen aloittamista kuilua ympäröivä kallio esi-injektoitiin vesivuotojen minimoimiseksi.

Loppusijoitussyvyydelle (-420 m) saakka ONKALOn tuuletus tulee tapahtumaan johtamalla ilmaa tunneliin kuilun kautta. Maanpinnalle rakennetaan kesän aikana kuilukammio puhaltimia varten ja alhaalle kuiluperään asennetaan kiihdytyspuhaltimet. Tällä ratkaisulla Ilma poistuu tunnelin suuaukon kautta ulos. ONKALON valmistuttua 2010 luvun alkupuolella tunneliston tuuletus tulee tapahtumaan nykyisen ilmanvaihtokuilun sekä myöhemmin louhittavan toisen ilmanvaihto-/hissikuilun avulla.

Tähän mennessä ONKALOn tunnelia on louhittu 1089 metriä. Louhinta tapahtuu kolmivuorotyönä viikonloppuja lukuun ottamatta.