28.1.2011 11.27

ONKALOn ilmanvaihtorakennus harjakorkeuteen - myös maan alla työt etenevät

Olkiluodossa sijaitsevan ONKALOn ilmanvaihtorakennuksen urakka on edennyt harjakorkeuteen. Noin 20 metriä korkeasta rakennuksesta tullaan tulevaisuudessa hoitamaan ONKALOn ilmanvaihto keskitetysti ja tehokkaasti siten, että rakennuksen ilmastointijärjestelmien kapasiteetti riittää jatkossa myös loppusijoitustilojen tarpeisiin. Rakennuksen järjestelmät otetaan käyttöön vähitellen kuluvan vuoden aikana, jolloin ilma johdetaan ONKALOn teknisten tilojen tasolle 437 metrin syvyyteen tuloilmakuilun kautta. Ilmanvaihtorakennuksen urakasta vastaa Rakennustyöt Ville Kauppi Oy.

– Ilmanvaihtorakennus tulee olemaan ONKALO-työmaan näkyvin maamerkki tulevina vuosina. Sen yhteyteen rakennetaan nostinlaiterakennusta, jonne asennettava henkilönostin mahdollistaa henkilöiden kulun maanalaisiin tiloihin ajotunnelin lisäksi, kertoo suunnittelupäällikkö Erkki Palonen (1.2.2011 alkaen rakennusjohtaja) ilmanvaihtorakennuksen harjakaistilaisuudessa Olkiluodossa.
– Ajotunneli tulee kuitenkin olemaan käytännössä pitkään ainoana kulkuväylänä ONKALOon, koska nostinlaitteen käyttöönotto ajoittuu 2010-luvun puoliväliin, tarkentaa Palonen.

Myös maan alla ONKALOn työt ovat käynnissä. Ajotunneli saadaan louhittua teknisten tilojen tasolle 437 metrin syvyyteen tulevien viikkojen aikana. Tämän jälkeen ONKALOn ilmanvaihtokuilut ja henkilökuilu nousuporataan täyteen pituuteensa teknisten tilojen syvyydelle ja vähitellen ONKALOn ilmanvaihdossa siirrytään erillisten tulo- ja poistoilmakuilujen käyttöön.

Ajotunnelin louhinnan lisäksi ONKALOssa valmistaudutaan testaus- ja demonstraatiotilojen rakentamiseen kevään aikana. Tarkoituksena on louhia loppusijoitussyvyydelle (-420 m) kaksi koetunnelia varsinaisten loppusijoitustunnelien mitoituksen ja vaatimusten mukaan.

– Koetunneleiden louhinta on tärkeä osa loppusijoituslaitoksen rakentamislupaprosessia, sillä maan alla tehtävällä työllä on tarkoituksena osoittaa käytännössä, että Posiva kykenee paikallistamaan loppusijoitustunneleille ja -kapseleille pitkäaikaisturvallisuuden kannalta sopivat kalliotilavuudet sekä louhimaan tunnelit vaatimusten mukaisesti, korostaa Posivan toimitusjohtaja Reijo Sundell.

Iv- ja nostinlaiterakennustyomaa tammikuussa 2011
Ilmanvaihto- ja nostinlaiterakennustyomaa 01/2011
Kuvia iv- ja nostinlaiterakennustyömaalta on saatavilla kuvapankistamme.