13.9.2005 12.00

ONKALON tunnelitekniikkarakennus harjakorkeuteen

Tunnelitekniikkarakennuksen harjakaisia vietettiin tänään maanalaisen tutkimustilan ONKALOn työmaa-alueella. Tunnelin sisäänkäynnin välittömään läheisyyteen rakennettu tekniikkarakennus tulee toimimaan maanalaisten tilojen valvomona sekä hälytys- ja viestikeskuksena. Valmistuttuaan tunnelitekniikkarakennuksesta ohjataan kaikkia tunneliin asennettuja järjestelmiä kuten sähkönsyöttöä, ilmanvaihtoa ja erilaisten mittauslaitteiden toimintaa.

Tunnelitekniikkarakennus valmistuu lokakuussa ja otetaan vähitellen käyttöön syksyn aikana. Rakennuksen arkkitehti- ja pääsuunnittelusta vastaa Evata Finland, rakennesuunnittelusta Insinööritoimisto Rakenne-Rauma Oy, LVIA-suunnittelusta Insinööritoimisto Esko Hämäläinen Oy ja sähkösuunnittelusta Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy. Rakennusurakasta vastaa Rakennustyöt Ville Kauppi Oy, LVIA-urakasta Ilmastointi Salminen Oy ja sähköurakasta TAP-yhtiöt.

ONKALON tunnelia on louhittu tähän mennessä 695 metrin pituudelta tasolle -63 m. Tältä tasolta on kairattu järjestyksessään kolmas, 145 m pitkä tutkimusreikä tunnelin profiiliin. Tutkimusreiästä saatavan informaation avulla voidaan mm. arvioida kallion tiivistämistarvetta kun tunnelin louhintaa jatketaan lähipäivinä.