21.3.2000 12.00

Posiva esittelee loppusijoitusta Arkin vaihtuvassa näyttelyssä

Tänään avattavan Satakunnan Museon luontotalo Arkin vaihtuvien näyttelyjen tilassa on esillä Posivan Ajan liittolaiset -ydinjätehuoltonäyttely. Porin näyttelyssä havainnollistetaan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitussuunnitelmia.

Käytetty ydinpolttoaine on tarkoitus loppusijoittaa Olkiluodon peruskallioon noin puolen kilometrin syvyyteen. Ennen loppusijoittamista käytetyt ydinpolttoaineniput kapseloidaan kuparikapseleihin, joiden sisäosa on pallografiittirautaa. Loppusijoitus-tunnelissa kapselit sijoitetaan tunneliin pohjaan porattaviin reikiin. Kapseli ympäröidään veden vaikutuksesta voimakkaasti paisuvalla tuliperäisellä savella, joka muodostaa tiiviin veden liikkumista estävän "suojan" kapselin ympärille.

"Ajan liittolaiset -näyttelyssä pyrimme tuomaan esille mahdollisimman havainnollisesti loppusijoituksessa käytettävän moniesteperiaateen sekä sen, miten loppusijoituksen malli on otettu luonnosta", kertoo Posivan viestintäpäällikkö Osmo Kurki.

Näyttelyssä on mukana muun muassa tuhat miljoonaa vuotta vanhaa luonnon kuparia Tombstonesta Arizonasta, Ahvenanmaalla 450 miljoonaa vuotta sitten elelleen trilobiitin fossiili, pienoismalleja Kiinassa yli 2200 vuotta säilyneistä keraamisista terrakottasotilaista sekä Italiasta löytynyt puun kappale, joka on säilynyt saven sisällä kaksi miljoonaa vuotta.

"Kun tutkimme tarkkaan luonnon ja ihmisen tuhansia vuosia sitten tekemiä esimerkkejä pystymme ymmärtämään sellaisiakin ilmiöitä, joiden kokeellinen todistaminen on vaikeaa", Kurki sanoo.

Nykyaikaa näyttelyssä edustaa Olkiluodon tutkimustunnelin pienoismalli, jota esittelee puhuva "geologinukke" sekä loppusijoituskapselin näköismallit ja kallioperäkartat. Monissa asioissa tieto lisää tuskaa, mutta loppusijoituksessa on selvästi toisin päin. Mitä paremmin ihmiset ovat selvillä loppusijoitukseen liittyvistä asioista ja luonnonilmiöistä, sen vähäisempiä ovat loppusijoitusta koskevat pelot.

"Länsirannikolla loppusijoitukseen suhtaudutaan yleisesti varsin neutraalisti, jopa positiivisesti. Maailman parhaisiin kuuluva Olkiluodon ydinvoimala on yli 20 vuoden aikana vakuuttanut seudun asukkaat", Osmo Kurki sanoo.

Posiva on viime keväänä jättänyt valtioneuvostolle periaatepäätöshakemuksen loppusijoituslaitoksen sijoittamisesta Eurajoen Olkiluotoon. Kun periaatepäätös on saatu, Posiva keskittää kaikki tutkimuksensa Olkiluotoon, jonne rakennetaan ensivaiheessa maanalaiset tutkimustilat useiden satojen metrien syvyyteen. Loppusijoitustilojen varsinaiset rakennustyöt on tarkoitus käynnistää 2010-luvulla ja laitoksen käyttö vuonna 2020. Loppusijoituksen kokonaiskustannusarvio on 4,5 miljardia markkaa.