24.4.2007 12.00

Posiva ja käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus

Teollisuuden Voima Oy (TVO) ja Fortum Power and Heat Oy (Fortum) ovat osoittaneet vuonna 1995 perustamalleen Posiva Oy:lle käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvät tehtävät. Posiva valmistautuu sijoittamaan kaiken TVO:n Olkiluodon ja Fortumin Loviisan ydinvoimalaitosyksikköjen käytetyn ydinpolttoaineen Suomen kallioperään. Loppusijoituslaitoksen paikaksi on valittu Eurajoen Olkiluoto, jonne Posiva parhaillaan rakentaa maanalaista tutkimustilaa. Loppusijoitustoiminta alkaa suunnitelmien mukaisesti vuonna 2020.

TVO ja Fortum ovat ilmoittaneet käynnistävänsä YVA-menettelyn uusia ydinvoimalaitosyksiköitä varten. Posivan taholta on tässä yhteydessä todettu, että myös mahdollisen kuudennen yksikön käytetty polttoaine voidaan sijoittaa Olkiluodon kallioperään. Suomen ydinenergialaki kieltää ulkomaisen ydinjätteen tuonnin Suomeen. Posivalla ei ole ollut mitään yhteyksiä E.ON-yhtiöön ja heidän mahdolliseen ydinvoimahankkeeseensa Suomessa.