6.10.2011 9.38

Posiva ja SKB jatkavat yhteistyötä ydinjätteen loppusijoituksessa

Posiva ja ruotsalainen ydinjätteen huoltoyhtiö SKB ovat allekirjoittaneet kolmivuotisen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen tutkimus- ja kehitystyötä koskevan yhteistyösopimuksen. Yhteistyön avulla yhtiöt voivat tehokkaasti hyödyntää resurssejaan kapselointi- ja loppusijoitustekniikassa.

Suomi ja Ruotsi ovat edelläkävijämaita loppusijoitukseen tähtäävissä valmisteluissa. Yhteistyön jatkaminen tukee Posivan ja SKB:n pyrkimyksiä edetä loppusijoituslaitoksen rakentamiseen, sillä kumpikin yhtiö hyödyntää samaa tekniikkaa loppusijoituksen toteutuksessa.

– Posivan ja SKB:n vuosia jatkuneesta yhteistyöstä on ollut suurta hyötyä kummallekin toimijalle ja kun kumpikin yhtiö on etenemässä loppusijoituslaitoksen rakentamisvaiheeseen, on sopimuksen jatkaminen enemmän kuin perusteltua, toteaa Posivan toimitusjohtaja Reijo Sundell.

– Kun loppusijoitustekniikkaa kehitetään yhdessä, tulevat yhtiöiden resurssit tehokkaasti hyödynnettyä ja lopputuloskin on parempi kuin yksin toimien, lisää SKB:n toimitusjohtaja Claes Thegerström.

SKB jätti viranomaisille viime keväänä lupahakemuksen loppusijoituslaitoksen rakentamiseksi Forsmarkiin Östhammarin kunnassa ja kapselointilaitoksen rakentamiseksi Oskarshamniin. Mikäli Ruotsin hallitus tekee myönteisen lupapäätöksen 2014, SKB arvioi voivansa aloittaa loppusijoituksen vuonna 2025.

Olkiluodossa Posiva rakentaa maanalaista tutkimustilaa ONKALOa, joka saavutti loppusijoitussyvyyden viime vuonna. Varsinaisen loppusijoituslaitoksen rakentamislupahakemus on tarkoitus jättää valtioneuvostolle ensi vuonna. Tavoitteena on aloittaa loppusijoitus vuonna 2020.