12.11.2015 13.50

Posiva sai rakentamisluvan käytetyn polttoaineen loppusijoituslaitokselle

Valtioneuvosto on tänään myöntänyt Posivalle luvan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen rakentamiselle. Laajamittaisen ja monialaisen tutkimuksen ja kehityksen jälkeen Posiva voi nyt edetä kehittämänsä ratkaisun mukaisen loppusijoituslaitoksen rakentamiseen Olkiluotoon. Olkiluodon ja Loviisan ydinvoimalaitoksilla syntyneen käytetyn polttoaineen loppusijoitus suomalaiseen peruskallioon on tarkoitus aloittaa 2020-luvun alkupuolella.

Posiva sai tunnustuksen yli 40 vuotta jatkuneelle tutkimustyölleen käytetyn ydinpolttoaineen turvallisen loppusijoitusratkaisun kehittämiseksi, kun valtioneuvosto teki myönteisen päätöksen yhtiön rakentamislupahakemukseen. Maanalaisesta kallioperän tutkimustilasta ONKALOsta saatujen tutkimustulosten ja kokemusten jälkeen yhtiö on nyt siirtymässä loppusijoituslaitoksen rakentamiseen Eurajoen Olkiluodossa.

- Nyt saatu käytetyn polttoaineen loppusijoituslaitoksen rakentamislupa on meille, omistajillemme ja koko henkilöstöllemme, merkittävä saavutus. Tämä uraauurtava hanke on tärkeä paitsi Suomelle myös maailmanlaajuisesti. Se on ensimmäinen rakentamisvaiheeseen etenevä loppusijoitushanke maailmassa. Kiitän kaikkia suomalaisia ja ulkomaisia asiantuntijoita ja kumppaneitamme, jotka ovat olleet mukana tässä ainutlaatuisessa ja monialaisessa hankkeessa, Posivan toimitusjohtaja Janne Mokka sanoo.

Loppusijoituslaitoksen tehtävänä on käytettyjen ydinpolttoainenippujen kapselointi ja sijoittaminen pysyväksi tarkoitetulla tavalla kallioperään noin neljänsadan metrin syvyyteen. Laitos koostuu kahdesta osasta: maanpäällisestä kapselointilaitoksesta, jossa käytetty polttoaine pakataan loppusijoituskapseleihin sekä syvällä peruskalliossa sijaitsevasta loppusijoitustilasta, jonka tunneleihin käytetty polttoaine sijoitetaan.

Posiva on johtava ydinjätehuollon asiantuntija, joka vastaa omistajiensa Teollisuuden Voiman Olkiluodon ja Fortumin Loviisan voimalaitoksilla syntyvän käytetyn polttoaineen loppusijoituksesta, loppusijoitukseen liittyvistä tutkimuksista ja muista toimialaansa kuuluvista asiantuntijatehtävistä.

Eduskunta hyväksyi loppusijoitushankkeen periaatepäätöksen vuonna 2001. Posiva jätti rakentamislupahakemuksen vuoden 2012 lopulla. STUK totesi helmikuussa 2015 työ- ja elinkeinoministeriölle toimittamassaan lausunnossa, että Posivan käytetyn ydinpolttoaineen kapselointi- ja loppusijoituslaitos voidaan rakentaa turvalliseksi.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Janne Mokka, Posiva Oy, puh. 02 8372 3800.