22.6.2016

Posiva Solutions toimittaa asiantuntijapalveluita Fennovoimalle

Posiva Solutions on sopinut käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvien asiantuntijapalveluiden toimittamisesta Fennovoimalle. Yhtiö hyödyntää palveluliiketoiminnassaan emoyhtiönsä Posivan osaamista ja kokemusta, joka on syntynyt vuosikymmenten tutkimustyön tuloksena vastuullisen loppusijoitusratkaisun kehittämisessä Posivan omistajien TVO:n ja Fortumin Olkiluodon ja Loviisan ydinvoimalaitosten käytetylle polttoaineelle.

Posivan vasta perustama tytäryhtiö, Posiva Solutions Oy, toimittaa Fennovoimalle palveluja Hanhikiven ydinvoimalaitoksen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen suunnittelemiseksi ja kehittämiseksi. Sopimus kattaa lähinnä loppusijoituslaitoksen paikanvalintaan liittyviä teknisiä asiantuntijapalveluja. Nyt solmitun sopimuksen kesto on kymmenen vuotta, jonka jälkeen on mahdollista erikseen sopia seuraavien vaiheiden käytännön toteutuksista.

- On hienoa, että uusi yhtiö pääsee heti tositoimiin ja saamme kotimaisen referenssin. Suomessa jokainen ydinvoimayhtiö on omalta osaltaan vastuussa käytetyn polttoaineensa loppusijoituksesta ja sen kustannuksista. Tavoitteenamme on, että Posiva Solutionsin ja sen kumppaneiden avulla asiakkaamme pystyvät kehittämään oman turvallisen loppusijoitusratkaisunsa nopeammin ja kustannustehokkaammin niin, että hanke toteutetaan ydinvoima-alan vastuullisuus- ja turvallisuusvaatimusten mukaisesti, sanoo Posiva Solutionsin toimitusjohtaja Mika Pohjonen.

- Olemme tyytyväisiä tästä merkittävästä Posiva Solutionsin palvelusopimuksesta, joka mahdollistaa Posivan ainutlaatuisen osaamisen ja kokemuksen kaupallisen hyödyntämisen. Emoyhtiö Posiva keskittyy edelleen omistajiensa Olkiluodon ja Loviisan voimalaitosten käytetyn polttoaineen loppusijoituslaitoksen rakentamiseen, mikä on Posivalle mittava ja välttämätön hanke TVO:n ja Fortumin ydinjätehuoltovelvoitteen hoitamiseksi. Posiva Solutionsin sopimus Fennovoiman kanssa ei siten vaikuta tähän eikä sisällä Fennovoiman käytetyn ydinpolttoaineen sijoittamista ONKALOon, sanoo Posivan toimitusjohtaja Janne Mokka.

- Olemme tehneet Suomessa vastuullista työtä käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusratkaisun kehittämisessä ja saaneet laajan yhteiskunnallisen hyväksynnän tavalle, jolla loppusijoitus tehdään. Nyt voimme käyttää tätä osaamista myös kaupalliseen liiketoimintaan Suomessa ja ulkomailla, toteaa Janne Mokka.

Toimitusjohtaja Mika Pohjonen, Posiva Solutions Oy, puh. 040 525 1417

Haastattelut
Toimitusjohtaja Mika Pohjonen ja Fennovoiman toimitusjohtaja Toni Hemminki ovat median tavattavissa Fennovoiman tiloissa Salmisaaressa tänään klo 12.00-13.30. Osoite: Salmisaarenaukio 1, 00180 Helsinki. Tiedustelut: Fennovoiman viestintäpäällikkö Heli Nikula, p. 020 757 8429.

Posiva on johtava ydinjätehuollon asiantuntija, joka vastaa omistajiensa TVO:n ja Fortumin Olkiluodon ja Loviisan voimalaitoksilla syntyvän käytetyn polttoaineen loppusijoituksesta, loppusijoitukseen liittyvistä tutkimuksista ja muista toimialaan kuuluvista asiantuntijatehtävistä. Posiva Solutions keskittyy Posivalle käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvässä suunnittelu-, tutkimus- ja kehitystoiminnassa syntyneen tietotaidon myyntiin sekä konsultointiin
.