5.11.2015 12.00

Posiva tähtää vientimarkkinoille

Suomalainen ydinjätehuollon asiantuntijayhtiö Posiva Oy on uraauurtavan tutkimus- ja kehitystyön tuloksena kehittänyt käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusratkaisun, joka herättää suurta maailmanlaatuista mielenkiintoa. Vuosikymmenten aikana kertynyt erikoisosaaminen on nyt tarkoitus hyödyntää palveluliiketoimintana, jolla Posiva tähtää kansainvälisille markkinoille.

Suomen Olkiluodossa ONKALO-tutkimustilan rakentanut Posiva on 1970-luvulla alkaneen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvän tutkimus- ja kehitystyön aikana kehittänyt tiukkojen turvallisuusvaatimusten ohjaamana useita innovatiivisia teknisiä ratkaisuja ja laitteistoja sekä ainutlaatuista monialaiseen tutkimukseen perustuvaa tietotaitoa, jolle on laajaa kaupallista kysyntää.

- Nyt on otollinen aika palveluliiketoiminnan aloittamiselle. Kehitystyömme on siinä vaiheessa, että meillä on valmiita ratkaisumalleja ja palvelukokonaisuuksia, joita voidaan soveltaa ydinjätehuoltoa suunnittelevien yhtiöiden paikallisiin olosuhteisiin. Toisaalta EU:ssa on meneillään ydinjätedirektiivin voimaantulon myötä työ, jossa komissio edellyttää jäsenmailta kansallisia jätehuoltosuunnitelmia. Odotettavissa on, että komission vaatimusten takia jäsenvaltioilla on nyt myös tarve edetä suunnitelmissaan. Tilanne antaa meille ainutlaatuisen mahdollisuuden vastata tarjonnalla olemassa olevaan kysyntään, sanoo Posivan toimitusjohtaja Janne Mokka.

- Moni suomalainen yritys ja tutkimuslaitos on osallistunut Posivan työhön vuosikausien ajan. Meillä on joukko yrityksiä, joilla on ainutlaatuista ja monialaista ydinjätehuollon osaamista.  Hyvällä yhteistyöllä ja verkottuneella toimintatavalla luomme Suomelle vientiliiketoimintaa, jolla on mahdollisuudet kasvaa merkittäväksi tulevien vuosien aikana, jatkaa Mokka.

Posiva Oy vastaa omistajiensa Teollisuuden Voiman Olkiluodon ja Fortumin Loviisan voimalaitoksilla syntyvän käytetyn polttoaineen loppusijoituksesta Olkiluodossa. Tässä työssä yhtiö on nyt siirtymässä loppusijoitusratkaisun tutkimus-, kehitys- ja suunnittelutyöstä käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen rakentamiseen. Teollisuuden Voima omistaa Posivasta 60 prosenttia ja Fortum 40 prosenttia.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Janne Mokka, Posiva Oy, puh. 02 8372 3800