Media

Tiedotteet

1.7.2014 13.49

Posivan 10-vuotiaassa ONKALOssa viimeistellään taloteknisiä töitä ja ONKALO-alueella testataan loppusijoituslaitteiden prototyyppejä

ONKALOssa on rakennettu ja tehty tutkimuksia kymmenen vuoden ajan. Maanalaisen tutkimustilan ONKALOn rakennus alkoi alkupaukulla 29.6.2004 ja varsinainen louhinta käynnistyi syyskuussa 2004.

ONKALOssa tehtävillä tutkimuksilla on varmennettu Olkiluodon kallioperän soveltuvuus loppusijoitukseen. Lisäksi tutkimuksilla on voitu tunnistaa niitä alueita, joille loppusijoitustunnelit kannattaa rakentaa.

Kallioperätutkimusten lisäksi ONKALO on tarjonnut mahdollisuuden kehittää kalliorakentamis- ja loppusijoitustekniikkaa aidoissa olosuhteissa. ONKALO onkin maailman ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa maanalainen kalliotutkimustila, joka on rakennettu loppusijoituspaikalle.

Parhaillaan ONKALOssa viimeistellään taloteknisiä töitä ja valmistaudutaan täyden mittakaavan testien alkamiseen. ONKALOssa on meneillään lukuisia tutkimuksia ja testejä. Maanalaisen tutkimustilan ajotunneli yltää 455 metrin syvyyteen. Ajotunnelin lisäksi ONKALOn kuuluu kaksi ilmanvaihtokuilua ja henkilökuilu. Kuilut on nousuporattu valmiiksi keväällä 2014. ONKALOn kulkujärjestelyjä täydentävän nostinlaiterakennuksen toisen vaiheen rakennus- ja talotekniikkaurakat ovat käynnistyneet alkukesällä ja työt valmistuvat vuoden 2015 aikana. Urakkakokonaisuuteen liittyy myös henkilöhissin hankinta.  

Loppusijoituslaitteiden prototyyppejä testataan ONKALO-alueella

Posivan ainutlaatuinen loppusijoitusprojekti vaatii täysin uudenlaisten tiettyyn tehtävään tarkoitettujen koneiden ja laitteiden suunnittelua. Posivan ONKALO-työmaalle on saapunut kaksi suurta loppusijoituslaitteen prototyyppiä: puskurilohkojen siirto- ja asennuslaite ja kapselin siirto- ja asennusajoneuvo. Molemmat on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Loppusijoituslaitteiden prototyyppejä testataan Olkiluodossa sekä maan päällä että aidoissa loppusijoitusolosuhteissa maan alla ONKALOn demonstraatiotiloissa. Testitulosten perusteella laitteita kehitetään tarpeen mukaan.

Puskurilohkojen siirto- ja asennuslaitteella asennetaan loppusijoitusreikään bentoniittisavesta puristamalla valmistetut puskurilohkot. Asennuslaite tarttuu 2000-3500 kiloa painaviin puskurilohkoihin alipaineistetuilla imukupeilla. Täysin sähköisesti toimiva asennuslaite kuljetetaan terminaalitraktorilla loppusijoitustunneliin ja kohdistetaan tarkasti paikoilleen loppusijoitusreiän päälle automaattisesti toimivien lasermittausvälineiden avulla. Laitteistoon kuuluvat myös bentoniittilohkojen kuljetuslaite ja kuljetussäiliöt, joiden avulla lohkot kuljetetaan asennuslaitteelle.

Kapselin siirto- ja asennusajoneuvon prototyypillä testataan loppusijoituskapselin asentamista kallioon porattuun loppusijoitusreikään. Peräti 103 tonnia kapseleineen painava laite pitää sisällään paljon erilaista hienomekaniikkaa. Laitteen moninkertaiset turvallisuusominaisuudet ovat tarkkaan suunniteltuja.

Kapselin siirto- ja asennusajoneuvolla loppusijoitetaan käytetty ydinpolttoaine kapselissaan sille porattuun reikään Olkiluodon kallioon. Laitteella on tarkoitus kuljettaa kapseli maan alla, reilun 400 metrin syvyydessä sijaitsevasta välivarastosta loppusijoitustunneliin. Lisäksi laitteella asennetaan kapseli 10 millimetrin tarkkuudella bentoniittisavesta valmistetuilla puskurilohkoilla vuorattuun loppusijoitusreikään.

Lisätiedot: Posivan vt. viestintäpäällikkö Kanerva Kuisma, puh. 050 313 1167.

Palaa otsikoihin



Jaa artikkeli: