29.11.2016 13.30

Posivan loppusijoituslaitoksen ensimmäiset louhintatyöt alkavat - urakoitsijana YIT

Posiva Oy ja YIT Rakennus Oy ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen Posivan loppusijoituslaitoksen ensimmäisten tunnelien louhintaurakasta. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa euroa ja sen arvioitu työllistämisvaikutus, aliurakoitsijat mukaan lukien, on noin 100 - 125 henkilötyövuotta.

YIT aloittaa louhintatyöt joulukuussa ja niiden on arvioitu kestävän noin kaksi ja puoli vuotta. Urakkaan kuuluu muun muassa loppusijoitusalueen ensimmäisten keskustunnelien ja niihin johtavien ajoneuvoyhteyksien louhinta. Lisäksi tehdään valmistelevia louhintoja ja kallion tiivistystyötä kapselikuilun nousuporaamiseksi myöhemmin asennettavaa kapselihissiä varten. Kapselin vastaanottoaseman louhinta noin 430 metrin syvyyteen maan alle kuuluu myös urakkaan.

Säteilyturvakeskus (STUK) on todennut 25.11.2016 antamassaan päätöksessä, että Posivalla on valmius aloittaa loppusijoituslaitoksen rakentaminen. Päätöksen ja nyt solmitun urakkasopimuksen myötä ensimmäiset loppusijoituslaitoksen rakentamisluvan alaiset rakennustyöt saadaan käyntiin.

- Valtioneuvosto myönsi meille loppusijoituslaitoksen rakentamisluvan marraskuussa 2015. Rakentamisen valmistelut ovat edenneet hyvin ja pääsemme nyt aloittamaan loppusijoituslaitoksen ensimmäisen varsinaisen louhintaurakan YIT:n kanssa, Posivan toimitusjohtaja Janne Mokka kertoo tyytyväisenä.

- Yhteistyö Posivan kanssa on sujunut hienosti jo aiemman urakan osalta, ja nyt tätä yhteistyötä voidaan syventää entisestään. Kun molemmilla osapuolilla tavoitteet ja intressit ovat samanlaiset, osaamista voidaan hyödyntää tehokkaammin ja tekemisestä tulee joustavaa”, YIT:n maanalaisesta rakennustoiminnasta vastaava Ari Bergström sanoo.

Loppusijoituslaitoksen rakentamiseen liittyvät seuraavat rakennusurakat sovitaan hankkeen edetessä.

Lisätiedot:
Janne Mokka, toimitusjohtaja, Posiva Oy, puh. 050 4017 284
Ari Bergström, yksikön johtaja, Kalliorakennus ja kaivokset, YIT Rakennus Oy,
puh. 040 830 7336, ari.bergstrom@yit.fi

Posiva on johtava ydinjätehuollon asiantuntija, joka vastaa omistajiensa TVO:n ja Fortumin Olkiluodon ja Loviisan voimalaitoksilla syntyvän käytetyn polttoaineen loppusijoituksesta, loppusijoitukseen liittyvistä tutkimuksista ja muista toimialaan kuuluvista asiantuntijatehtävistä.
www.posiva.fi