24.4.2006 12.00

Posivan ONKALO etenee tutkimuksen ehdoilla

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustutkimuksia varten rakennettavaa maanalaista tutkimustilaa ONKALOa on louhittu Olkiluodossa 1027 metriä. Tutkimukset korostuvat ONKALOn toteutuksessa mitä syvemmälle tunnelin louhinnassa edetään. Ensimmäinen tutkimussyvennys eli kuprikka louhitaan tunneliin tänä vuonna. Tarkoituksena on selvittää ONKALOa ympäröivän kallion rakenteita tunnelitiloista käsin. Loppusijoitussyvyydelle, –420 metrin tasolle, louhinta etenee vuonna 2009. Loppusijoituslaitoksen rakentamislupahakemus on tarkoitus jättää valtioneuvostolle vuonna 2012.

Posivan tutkimuspäällikön Mia Ylä-Mellan mukaan ONKALOssa tehdyt havainnot ovat vastanneet kallion pinnalta saatuja tutkimustuloksia. ”Olkiluodon kallioperää on tutkittu kairauksin 1980-luvun lopulta lähtien, joten ONKALOssa ei ole tullut vastaan yllätyksiä. Kaikkiaan alueelle on kairattu 40 syvää reikää, joiden määrä lisääntyy ainakin kolmella kuluvan vuoden aikana”, kertoo Ylä-Mella. Myös ONKALOssa on tarkoitus aloittaa tutkimuskairaukset kuluvan vuoden aikana. Kairauksilla selvitetään tutkimustunnelia ympäröivän kallioperän rakenteita.

ONKALOn nykyisen toteutusmallin mukaisesti tunneliprojektin kokonaisvastuu on Posivalla. ”Kun projektikokonaisuus on omissa käsissä, pystymme paremmin sovittamaan louhinnan tutkimuksen tarpeisiin. Tutkimustunnelin louhinta ei ole niin suoraviivaista kuin perinteinen kalliorakentaminen”, toteaa Posivan toimitusjohtaja Eero Patrakka.

Tunnelityön ohella ONKALOn maanpäällinen rakentaminen etenee suunnitelmien mukaisesti. ONKALOoon rakennettavaa tekniikkaa varten valmistui syksyllä tunnelitekniikkarakennus ja huhtikuussa alueella otettiin käyttöön ONKALOn toimistorakennus. ”ONKALO-projektin kannalta toimitilaratkaisu oli tarkoituksenmukainen, koska nyt projektissa mukana olevat posivalaiset ovat rakentamistyön tuntumassa”, toteaa projektijohtaja Pertti Huovinen.

ONKALOn louhinnan tärkein ”työkalu” on lähes 17-metrinen ohjelmoitava porausjumbo. ONKALOn työmaalla järjestetyssä kastetilaisuudessa jumbo sai nimen POJU.