29.4.2020 12.28

Posivan vuosiraportti 2019 on julkaistu

Meillä on ratkaisu käytetyn polttoaineen loppusijoittamiseen. Posiva on nyt loppusijoituksen kansainvälinen suunnannäyttäjä.

Vuonna 2019 Posivan loppusijoitusprojektissa edettiin uuteen vaiheeseen, kun yhtiön hallitus päätti toteuttaa käytetyn polttoaineen loppusijoittamiseen tarkoitetun kapselointilaitoksen ja maanalaisen loppusijoituslaitoksen. Työt etenivät suunnitellusti, ja kapselointilaitoksen peruskivi muurattiin juhlallisuuksien kera syksyllä 2019.

– Loppusijoituksen aloittamiseen tähtäävässä EKA-projektissa rakennamme ja käyttöönotamme kapselointilaitoksen, varustelemme aikaisemmin louhittuihin tiloihin pienimuotoisen kaupungin, louhimme ensimmäiset loppusijoitustunnelit, valmistelemme kapseleiden ja bentoniittisavien toimitusketjut sekä aloitamme loppusijoituksen yhden tunnelin osalta, toimitusjohtaja Janne Mokka kertoo.

Loppusijoitusratkaisuun liittyy monta tärkeää osapuolta: Valtioneuvosto, työ- ja elinkeinoministeriö (TEM), Säteilyturvakeskus (STUK) ja Eurajoen kunta. Posivan osuus loppusijoitusratkaisussa on turvallinen ja teollinen konsepti, loppusijoitukseen soveltuva sijoituspaikka sekä kapselointi- ja loppusijoituslaitosten rakentaminen ja käyttötoiminta. Niiden eteen Posivan asiantuntijat ovat tehneet töitä neljä vuosikymmentä. Työ on sisältänyt paljon kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, mutta myös paljon fyysistä tekemistä, kun tutkimus- ja loppusijoitustila ONKALO® on viimeisen 15 vuoden aikana louhittu Olkiluotoon.

Lue lisää: Vuosikertomus 2019

Lisätietoja: