20.9.2006 12.00

SKB:N JA POSIVAN YHTEISTYÖLLE JATKOA Uusi sopimus tukee turvallisen loppusijoitusratkaisun kehittämistä

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta vastaavat Posiva Oy ja SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB) ovat päättäneet jatkaa yhteistyötään loppusijoitusratkaisun kehittämistyössä. Nyt allekirjoitettu sopimus on jatkoa vuonna 2001 solmitulle sopimukselle. Sopimuksen tarkoituksena on yhtiöiden osaamisresurssien käytön tehostaminen kapselointi- ja loppusijoitustekniikassa sekä sijoituspaikan kallioperän tutkimuksissa.

Nyt sovitun viisivuotisen yhteistyöjakson aikana Posiva ja SKB valmistautuvat loppusijoituslaitosten rakentamiseen ja niitä koskevaan luvitukseen. Tätä silmälläpitäen on yhteistyöalueiksi valittu loppusijoituksen turvallisuusperusteiden kannalta olennaisimmat tutkimus- ja kehityskohteet. Kapselointi- ja loppusijoitustekniikan kehitystyössä on tavoitteena varmistaa loppusijoitusratkaisun teknisten vapautumisesteiden toimivuus ja käytännön toteutettavuus. Yhteisen tutkimustyön kohteet painottuvat puolestaan kallioperän ja teknisten esteiden välillä tapahtuvien vuorovaikutuksien tarkasteluihin ja mallintamiseen.

Yhteistyön kautta kummallakin yhtiöllä on mahdollisuus hyödyntää niin Olkiluodossa kuin Oskarshamnissa tehtävää loppusijoituksen tutkimus- ja kehitystyötä. Loppusijoituslaitoksen rakentamislupahakemukseen tarvittavan lisätiedon hankkimiseksi Posiva rakentaa Olkiluotoon maanalaista tutkimustilaa ONKALOa.

- Seuraamme erityisellä mielenkiinnolla ONKALOn toteutusta. SKB:lle on hyötyä tiedosta ja kokemuksista, joita Posivalle kertyy ONKALOn rakentamisen yhteydessä, kertoo SKB:n toimitusjohtaja Claes Thegerström.

Loppusijoitukseen kuuluvan kapselointiprosessin kehittämistä varten on SKB perustanut Oskarshamniin kapselilaboratorion. Siellä voidaan tehdä täyden mittakaavan hitsauskokeita ja kehittää tarvittavat laadunvarmistusmenetelmät. Loppusijoitustekniikan testausta suunnitellussa syvyydessä voidaan tehdä SKB:n kalliolaboratoriossa Äspössä.

- Posivan kannalta on tärkeää, että voimme osallistua tutkimus- ja kehitystyöhön SKB:n laboratorioissa Oskarshamnissa. Yhteistyön kautta saamme arvokasta tutkimustietoa loppusijoituksesta ja sen käytännön toteutuksesta, toteaa Posivan toimitusjohtaja Eero Patrakka.

Ruotsi ja Suomi ovat ydinjätehuollon kärkitoimijoita maailmalla. Kummassakin maassa ydinjätehuollon ohjelmat ovat edenneet asetettujen tavoitteiden ja aikataulujen mukaan. Ruotsissa loppusijoitus on tarkoitus aloittaa vuonna 2018, Suomessa loppusijoittamiseen ryhdytään suunnitelmien mukaan vuonna 2020.