3.5.2017 10.00

Suomalainen loppusijoitusosaaminen kiinnostaa maailmalla

Posiva Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusosaaminen on herättänyt runsaasti kansainvälistä kysyntää. Posiva Solutions Oy:llä, Posivan tytäryhtiöllä, on asiakkaita sekä Suomesta että muualta maailmasta.

Olkiluodon loppusijoitusratkaisuun on käynyt tutustumassa vierailijoita eri puolilta maailmaa. Huhtikuussa Olkiluodossa vieraili muun muassa kiinalaisen ydinvoimayhtiön CNNC:n (The China National Nuclear Corporation) johtaja Yang Changlin ja hänen delegaationsa. Ryhmän mukana oli myös edustajia Kiinan loppusijoituksen paikanvalinnasta vastaavasta BRIUGista (Beijing Research Institute of Uranium Geology). Vierailijat tutustuivat Posivan loppusijoitusratkaisuun ja ONKALO™ -tutkimustunneliin ja olivat erittäin tyytyväisiä Posiva Solutionsin ja Posivan isännöimän vierailun antiin. CNNC on ydinvoima-alan suuryritys, jolla on lähes 100 000 työntekijää.

Posivan vuosikymmeniä kestäneen tutkimus- ja kehitystyön tuloksena syntynyt käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusratkaisu on saanut osakseen suurta kansainvälistä kiinnostusta. Vastatakseen kasvavaan kysyntään Posiva perusti kesällä 2016 palveluliiketoimintaan keskittyvän tytäryhtiön, Posiva Solutions Oy:n.

Posiva Solutionsin toiminta on käynnistynyt hyvin ja loppusijoitusosaamiseen liittyviä palvelusopimuksia on tehty Suomen lisäksi jo useisiin maihin Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Osa sopimuksista on usean vuoden kestoisia.

Posiva Solutions on erikoistunut Posivan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvässä suunnittelu-, tutkimus- ja kehitystoiminnassa syntyneen tietotaidon myyntiin ja konsultointiin. Posiva Solutions tarjoaa asiakkailleen loppusijoitukseen liittyviä, räätälöityjä asiantuntijapalveluja yhdessä laajan alihankkija- ja yhteistyöverkoston kanssa.

Posiva Solutions Oy:n projekteja

IMG_8551_small
Mr. Weiming Xue, Mr. Changli Yang, Mr. Kimmo Lehto.

IMG_8456_small
Mr. Xiujiang Wu, Mr. Ismo Aaltonen, Mr. Changli Yang, Ms. Dunli Ye, Dr. Ju WANG

Toimitusjohtaja Mika Pohjonen, Posiva Solutions Oy, puh. 040 525 1417

Posiva Oy on johtava ydinjätehuollon asiantuntija, joka vastaa omistajiensa TVO:n ja Fortumin Olkiluodon ja Loviisan voimalaitoksilla syntyvän käytetyn polttoaineen loppusijoituksesta, loppusijoitukseen liittyvistä tutkimuksista ja muista toimialaan kuuluvista asiantuntijatehtävistä. Posiva Solutions Oy keskittyy Posivalle käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvässä suunnittelu-, tutkimus- ja kehitystoiminnassa syntyneen tietotaidon myyntiin sekä konsultointiin.