14.10.2016

Tsekkiläinen SÚRAO hyödyntää käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushankkeessaan suomalaista osaamista

Tsekkiläinen radioaktiivisten jätteiden loppusijoituksesta vastaava organisaatio SÚRAO hankkii Posivan loppusijoitushankkeen aikana kertynyttä osaamista Tsekin käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusprojektia varten. Palvelusopimus on tehty neljäksi vuodeksi ja sen arvo on 2,75 miljoonaa euroa.

Palvelut toimittaa Posivan tytäryhtiö Posiva Solutions Oy yhdessä insinööritoimisto Saanio & Riekkolan, ruotsalaisen SKB International AB:n ja Geologian tutkimuskeskuksen kanssa.

- Meillä on Tsekissä meneillään geologisen tutkimuksemme ensimmäinen vaihe, joka koskee seitsemää alustavasti valittua loppusijoituspaikkaa. Tarkoituksemme on valita loppusijoituslaitoksemme lopullinen sijaintipaikka vuoteen 2025 mennessä. Odotamme yhteistyöltämme suomalaisten asiantuntijoiden kanssa paljon. Etupäässä tarvitsemme asiantuntija-apua paikanvalintastrategiamme päivittämisessä, loppusijoituskonseptimme kehittämisessä ja loppusijoituslaitoksen suunnittelussa sekä konseptimme turvallisuusselvityksen edelleen kehittämisessä. Odotamme myös saavamme asiantuntijatukea ympäristövaikutusten arvioinnissa ja sidosryhmäviestinnässä sekä hankkeen yleisen hyväksyttävyyden lisäämisessä, SÚRAOn toimitusjohtaja Jiří Slovák sanoo.

- Nyt tehty sopimus on merkittävä askel suomalaisen loppusijoitusosaamisen hyödyntämisessä kansainvälisesti. Posivan ONKALO-hankkeeseen tekemän tutkimus- ja kehitystyön aikana kertyneen osaamisen kaupallinen hyödyntäminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Jo aiemmin tänä vuonna olemme saaneet useita toimeksiantoja eri maista, myös Suomesta, Posiva Solutionsin toimitusjohtaja Mika Pohjonen sanoo.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Mika Pohjonen, Posiva Solutions Oy, puh. 040 525 1417