4.1.2000 12.00

Valtaosa ruotsalaisista hyväksyy ydinjätteet kotikuntaansa

Lähes 60 % ruotsalaisista on valmiita hyväksymään ydinjätteiden loppusijoituksen kotikunnassaan, mikäli tutkimukset osoittaisivat paikan soveltuvan loppusijoitukseen. Tulos ilmenee Ruotsin ydinjäteyhtiön, SKB:n (Svensk kärnbränslehantering AB) loka-marraskuussa Ruotsin Gallupilla teettämästä tutkimuksesta. Loppusijoituksen hyväksyttävyyttä selvitettiin myös paikallisesti niissä esitutkimuskunnissa, jotka ovat ehdolla käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen. Kaikissa kuudessa esitutkimuskunnassa hyväksyttävyys oli korkeampi tai samaa tasoa kuin valtakunnallisessa kyselyssä. Suurin kannatus loppusijoituksella on Oskarshamnissa, jossa yli 80 % asukkaista olisi valmiita hyväksymään loppusijoituksen kunnassaan. Alhaisin hyväksyttävyys on Älvkarlebyssä, jossa sielläkin kannatus on 60 %:n luokkaa.

Tutkimus osoittaa, että ruotsalaiset haluavat hoitaa itse tuottamansa käytetyn ydinpolttoaineen eikä ulkomaille vientiä hyväksytä. 80 % ruotsalaisista ja 79 - 91 % tutkimuskuntien asukkaista on sitä mieltä, että käytetyn ydinpolttoaineen huolto tulee hoitaa kotimaassa.

"Gallupin luvut ilahduttavat. Tulokset kertovat, että ruotsalaiset tuntevat vastuunsa ydinjätteistä ja esitutkimuskunnat tukevat loppusijoitukseen tähtääviä toimia" , kertoo SKB:n lehdistöpäällikkö Annimari Bölenius.

Tutkimuskunnissa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamista kallioon pidetään turvallisempana kuin Ruotsissa yleensä. 43 - 62 % tutkimuskuntien asukkaista on sitä mieltä,että sijoitus kallioon on turvallista, kun taas valtakunnallisesti 40 % ruotsalaisista oli tätä mieltä. Valtakunnallinen tulos perustuu 1000 puhelinhaastatteluun, esitutkimuskunnissa otos oli 500. Yhteensä tutkimuksessa haastateltiin 4000 ruotsalaista.

Ruotsin ydinjäteyhtiö SKB tekee loppusijoitukseen liittyviä esiselvityksiä tällä hetkellä kuudessa kunnassa (Oskarshamn, Nyköping, Östhammar, Hultsfred, Tierp ja Älvkarleby). Näistä kaksi on tarkoitus valita tarkempiin jatkotutkimuksiin vuoden 2001 loppuun mennessä. Loppusijoituksen on määrä alkaa runsaat kymmenen vuotta myöhemmin.