13.6.2007 12.00

Vuojoen kartanon läntisen flyygelirakennuksen kunnostus on valmistunut, Vierastalo Wuojoki on avattu

Vuojoen Kartanon läntisen flyygelin tiloihin on kunnostettu majoitustilat, jotka täydentävät Vuojoen palvelutarjontaa merkittävästi. Vierastalo Wuojoen huoneet ovat nyt valmiit palvelemaan kartanolla yöpyviä vieraita.

Vuojoen Kartanon rakennuskokonaisuus muodostuu päärakennuksesta ja sivurakennuksista: itäisestä ja läntisestä flyygelistä. Läntisen flyygelin kunnostustyö erotettiin päärakennuksen ja itäisen flyygelin vuosina 2003-2005 aikana toteutetusta EU-osarahoitteisesta restaurointihankkeesta erilliseksi projektikseen vuonna 2005.

Läntisen flyygelirakennuksen kunnostustyö majoitustiloiksi käynnistyi tammikuussa 2007. Kunnostuksen kokonaiskustannuksista vastasi kartanon päävuokralainen Posiva Oy. Projektin kokonaiskustannus irtokalusteineen oli 320.000 €. Sisustussuunnittelusta vastasi arkkitehtiylioppilas Hanna Elo. Pääurakoitsijaksi kunnostusta toteuttamaan valittiin kilpailutuksen jälkeen Rakennusliike Veljet Mäkilä Oy. Kunnostustyö pysyi aikataulussa ja budjetissa.

Läntisen flyygelirakennuksen tiloihin kunnostettiin yhteensä kahdeksan huonetta, jotka toimivat majoitustiloina kartanolla vieraileville ryhmille. Vierastalo Wuojoki -nimen saaneessa majoitusyksikössä voi yöpyä yhteensä 15 henkeä. Huoneita on kolmea tyyppiä; kolme yhden hengen, kolme kahden hengen ja kaksi kolmen hengen huonetta. Kaikissa huoneissa on ajanmukaiset wc-suihkutilat. Vierastalo Wuojoen palveluista vastaa Rauman Hovi Oy/Ravintola Wuojoki. Tilojen myyntiä ja markkinointia hoitaa kartanon muiden julkisessa käytössä olevien tilojen tavoin Vuojoen Kartano Oy.

Vierastalo Wuojoen huoneet on sisustettu aistikkaasti kartanon henkeen sopivalla tyylillä. Huoneissa on käytetty mm. käsinpainettua tapettia, joka on valmistettu Vuojoelta päärakennuksen restauroinnin yhteydessä löytyneen mallin perusteella. Huoneiden seinillä on Hanna Elon ottamia valokuvia kartanon alueelta ja kirjoituspöydillä on 1800-luvulta peräisin olevien valokuvien kehystettyjä kopioita tuomassa tunnelmaa ja kertomassa historiasta. Vierastalon käytävillä on esillä Vuojoelta löytyneitä alkuperäisiä fragmentteja – muun muassa manttelitakan koristeellisia marmoreita.

Läntinen flyygelirakennus kuuluu arkkitehti Carl Ludvig Engelin suunnittelemaan empire-tyyliseen päärakennuskokonaisuuteen. Rakennus valmistui vuonna 1837. Mitoiltaan 20 m pitkä, 16 m leveä ja 11 m korkea rakennus käsitti valmistuessaan seitsemän asuttavaa huonetta ja keittiön aputiloineen. Tiloissa sijaitsi kartanon taloudenpitoon ja hoitoon liittyviä tiloja kuten leipomo, kirjanpitäjän asunto ja taloustoimisto. 1900-luvun alkupuolella rakennuksessa oli talous- ja palkkatoimiston ohella mm. kiertokoulun luokkahuone. Myöhemmin vanhainkodin aikana läntisen flyygelin tiloissa sijaitsi ainakin talonmiehen asunto, työntekijöiden sosiaalitiloja, pyykkitupa ja roskien polttouuni. Vuonna 1994 tilat suunniteltiin palveluasuntokäyttöön ja ensimmäiset asukkaat Vuokratalo Flygel sai vuonna 1995. Vanhusten palveluasuntoina tilat toimivat vuoteen 2003 asti. Päärakennuksen ja itäisen flyygelin kunnostustyön aikana vuosina 2004-2005 tilat toimivat mm. rakennustoimistona ja rakennus- ja suunnittelukokousten pitopaikkana sekä työntekijöiden sosiaalitiloina.

Vierastalo Wuojoki palvelee nyt Vuojoen Kartanon vieraita; lähinnä pieniä kokous- ja seminaariryhmiä sekä yksityistilaisuuksien, kuten perhejuhlien vieraita. Ensimmäiset yöpyjät vierastalossa olivat 24.5.2007.