18.6.2001 12.00

Vuojoen kartanon suunnittelu tarkentuu

Eurajoen Olkiluoto valittiin käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikaksi, kun eduskunta vahvisti loppusijoituslaitosta koskevan periaatepäätöksen toukokuussa. Päätöksen myötä varmistui myös Posiva Oy:n muuttaminen Eurajoelle. Posivan Helsingin toiminnot siirtyvät Olkiluotoon ensi vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Myöhemmin osa Vuojoen kartanon tiloista on tarkoitus kunnostaa Posivan toimitiloiksi.

Tänä keväänä valmistuneessa Vuojoen kartanon hankesuunnitelmassa on selvitetty Vuojoen kartanon uusia käyttömahdollisuuksia. Posivan toimitilojen lisäksi kartanoa on suunniteltu käytettäväksi tutkimus- ja koulutuskeskuksena, matkailukohteena sekä majoitus- ja ravintolatoimintaan.

Seuraavaksi kartanon suunnittelussa käynnistyy luonnossuunnitteluvaihe, jonka pohjalta valmistuvat toteutuskohtaiset kustannusarviot. Vuojoen kartanosta on valmistunut kolmiulotteinen CAD-tietokonemalli, joka helpottaa tulevia kunnostustoimenpiteitä. Luonnossuunnitelman odotetaan valmistuvan vuoden sisällä ja sen perusteella kartanon kunnostamisesta voidaan tehdä investointipäätös. Tämän jälkeen hankkeessa edetään toteutussuunnitteluun. Kartanon kunnostustyöt voivat näillä näkymin alkaa vuonna 2003.

Vuojoen kartanon toiminnallisen puolen suunnittelu ja valvonta on tarkoitus sälyttää kuluvan vuoden aikana mahdollisesti perustettavalle Vuojokisäätiölle. Kartanon kunnostamiseen pyritään saamaan julkista rahoitusta muun muassa EU:lta, koska kohde tulee palvelemaan myös suurta yleisöä esim. matkailukohteena.