ONKALOn® pohjalle pääsee kohta reilussa minuutissa – henkilöhissin testaukset loppusuoralla

4.9.2023

Kulku ONKALOon helpottuu pian merkittävästi, kiitos upouuden henkilöhissin. Toimintakokeet sen osalta ovat loppusuoralla ja parhaillaan valmistaudutaan käyttöönottoa edeltävään tarkastukseen. Uniikki hissi on KONE Oyj:n suunnittelema ja valmistama.

Projektipäällikkö Jarno Säippä taustallaan toimintakoevaiheessa oleva henkilöhissi. Sillä pääsee ONKALOn pohjalle noin 70 sekunnissa.

Pohjalle on pitkä matka. Hissin matalin pysähdys sijaitsee 437 metriä maan pinnan alapuolella. Ja koska hissin yläpää sijaitsee 13 metriä maanpinnan yläpuolella, kaikkiaan hissi matkaa 450 metriä.

Mittakaavaa tähän tarjoaa Suomen korkein asuinrakennus, Helsingin Kalasatamaan 2019 valmistunut 35-kerroksinen Majakka. Sen korkeus on 134 metriä. ONKALOn hissi kulkee yli kolme kertaa pidemmän matkan.
Työmatkoihin käytettyä aikaa uusi henkilöhissi säästää mukavasti. Autolla ONKALOn pohjalle huristeluun kuluu noin 20 minuuttia.

- Hissin kulkunopeus on kahdeksan metriä sekunnissa (29 km/h), joten matka-aika on nyt reilun minuutin, ynnää projektipäällikkö Jarno Säippä, Sitowise Oy:stä. Tämä tekee hissistä samalla myös Suomen nopeimman asiakaskäytössä olevan hissin. Esimerkiksi Näsinneulaan pari vuotta sitten uudistetut hissit kulkevat ”vain” kuusi metriä sekunnissa.

Henkilöhissi on kotimaisen huipputeknologian voimannäyttö. KONEen henkilöstön työ alkaa olla Olkiluodossa loppusuoralla. Meneillään ovat toimintakokeet, joiden myötä valmistaudutaan käyttöönottotarkastukseen.

Erikoisuutena useampi kori

Projektipäällikkö Säipän mukaan henkilöhissin asennukset aloitettiin tammikuussa 2022.

- Suurimmat haasteet liittyivät hissiä ympäröivään teräskehikkoon, joka toimii kiinnitysalustana hissikorin liikkumista ohjaaville johteille, hän kertoo.

Upouudessa henkilöhississä on kaksi erillistä henkilöiden kuljetukseen tarkoitettua koria. Molemmat mahdollistavat 20 hengen (2x 1500 kg) kuljettamisen. Kaikkiaan hissillä on kymmenen eri pysähdyspistettä.

- Tällä alempana olevalla pääsee valvottuihin tiloihin, kun toinen kori taas pysähtyy valvomattomien tilojen kohdalla, Säippä esittelee.

Lisäksi hissistä löytyy vielä kunnossapidon tarpeisiin suunniteltu kolmas kori. Se sijaitsee kaikista alimmaisena. Tämä helpottaa jatkossa kuilun silmämääräisten tarkastusten tekoa sekä muuta kunnossapitoa. Hissikuilun teräsrakenteessa kulkee paljon muutakin, kuten LVI- ja sähkövarusteita.

UltraRope on KONEen kehittämä innovaatio. Se on viisi kertaa kevyempää kuin perinteinen teräsvaijeri.

Tuore innovaatio on tasaisen kyydin tae

Posivan hissin erityispiirteisiin lukeutuu UltraRope-köysiteknologia, joka on KONEen oma innovaatio.

- UltraRope on hiilikuituvahvisteista polymeria, jossa on korkeakitkainen pinnoite päällä. Se on merkittävästi perinteistä teräsvaijeria kevyempää, vain noin viidesosa sen painosta, projektipäällikkö Jarno Säippä kertoo.

Innovaatio vähentää merkittävästi hissin massaa. Perinteisellä teräsvaijerilla toteutettuna näin pitkällä nostoköydellä olisi painoa noin rekka-auton verran. Erikoispinnoitteensa ansiosta köysi ei vaadi myöskään voitelua ja sen käyttöikä on vähintään kaksi kertaa pidempi kuin tavanomaisella teräsköydellä.

Projektipäällikön mukaan hissi tarjoaa hyvin tasaisen kyydin.

- Linnanmäen laitteet peittoavat tämän hurjuudessa 100-0, hän hymyilee.

Henkilöhissin lisäksi loppusijoituslaitoksella on työn alla myös kapselihissi. Se on nimensä mukaisesti tarkoitettu loppusijoituskapselien kuljettamiseen. Ja sen toiminta on merkittävästi verkkaisempaa. Kapselihissi kulkee noin metrin sekunnissa. Toki lastissakin on eroa. Yksittäisellä kapselilla on painoa noin 30 tonnia. Kapselihissi on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuonna.

Ei ihan tavanomaisin numerovalikko. Hississä on päällekkäin kaksi koria, joista toisella pääsee valvotuille alueille ja toisella valvomattomille.

Teksti: Ville Kulmala
Kuvat: Tapani Karjanlahti