Näin toimii loppusijoituksen savipuskurin asennusjärjestelmä
Tiesitkö, että Posivan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksessa käytetään syvällä maan alla monenlaisia uniikkeja, ainoastaan Posivan käyttöön kehitettyjä laitteita. Yksi tällainen on savipuskurin asennusjärjestelmä. Järjestelmä koostuu asennuslaitteesta, siirtolaitteesta ja kuljetuskonteista. Asennus- ja siirtolaite liikkuvat AGV-ajoneuvoalustojen avulla.
Savipuskurin asennusjärjestelmä koostuu asennuslaitteesta, siirtolaitteesta ja kuljetuskonteista.
Järjestelmällä asennetaan kahdeksan metriä syvään ja halkaisijaltaan 1,75 metriä leveään loppusijoitusreikään bentoniittisavesta valmistetut puskurijärjestelmän komponentit. Näitä ovat loppusijoitusreiän pohjan tasauskerros, kapselin alle, ympärille ja päälle asennettavat puskurilohkot sekä kapselin ulkoreunan ja puskurilohkojen välin ja puskurilohkojen ja kallion välin täyttävä pienirakeinen hiekkamainen bentoniittisavi eli rakogranuli. Loppusijoituskapseli on halkaisijaltaan 1,05 metriä.
Järjestelmää kehitetty vuosia
Posiva on kehittänyt järjestelmää useiden vuosien ajan. Maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksessa käytettävä puskurin asennusjärjestelmä on suunniteltu, valmistettu ja kokoonpantu kokonaan suomalaisvoimin.
Kesäkuun alkupuolella Parkanossa tehtiin asennus- ja siirtolaitteiden tehdastestit, joissa järjestelmän todettiin toimivan käsikäyttöisesti. Porin testausasemalla on rakennettu laitteen tarvitsemat automaatio- ja tiedonsiirtojärjestelmät etäkäyttöä varten.
Videolla testataan savipuskurin asennusjärjestelmää. Järjestelmään kuuluva siirtolaite hakee kuljetuskontista savipuskureita ja kuljettaa ne asennuslaitteelle. Kaikki liikkeet tapahtuvat etäohjatusti ja osittain autonomisesti navigointijärjestelmän ohjaamana.
Porin teustausasemalla tehtiin myös loppusijoitusreiän pohjan tasaustesti. Tasaustestillä varmistettiin, että laitteella pystytään tekemään riittävän tasainen granulikerros loppusijoitusreiän pohjalle. Pohjan suoruus vaikuttaa osaltaan loppusijoituskapselin asennussuoruuteen. Pohjan tasaustestissä asennettiin vain kapselin pohjan alle tulevat puskurijärjestelmän komponentit.
- Maanalaisten tuotantolaitteiden osalta nyt on menossa käyttöönotto- ja viimeistelyvaihe, jossa laitteet integroidaan osaksi ydinlaitoksen automaattista ohjausjärjestelmää, kehityspäällikkö Ari Maarni Posivalta sanoo.
- Jotta paraikaa käynnissä oleva loppusijoituslaitoksen koekäyttö pääsee jatkumaan maan alle, tulee meneillään oleva vaihe saada laadukkaasti suoritettua henkilö- ja ydinturvallisuuden varmistamiseksi.
Laitteet kulkevat maan alla itsenäisesti
AGV-ajoneuvoalustojen päällä Posivan laitteet navigoivat loppusijoitustiloissa itsenäisesti ja niissä on runsaasti etäkäytön ja automaation mahdollistavaa teknologiaa, kuten konenäköä, laserantureita ja kameroita.
Muita Posivan maanalaisia tuotantolaitteita ovat loppusijoitusreikien poralaite, tunnelin täytön asennusjärjestelmä ja kapselin siirto- ja asennusajoneuvo. Kaikkien laitteiden integroiminen ja testaaminen osaksi koko loppusijoitusjärjestelmää etenee ja niiden toiminta tullaan osoittamaan osana käynnissä olevaa koekäyttöä.
Posiva Oy on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa käytetyn polttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALO®on 2020-luvun puolivälissä.
Teksti: Pasi Tuohimaa, kuvat: Tapani Karjanlahti